Airbag – один з елементів пасивної системи безпеки автомобіля. Захищає водія і пасажирів, вбудовується в різні елементи салону – кермо, торпедо, сидіння, стеля машини.

Перший проект подушки безпеки запатентував американець Джон Хетрік в 1953 році. В цьому ж році німець, Вальтер Ліндерером теж схематично накреслив цей спосіб захисту в автомобілі. Але обидва варіанти не втілилися в життя, так як стисненого повітря з балона, за допомогою якого відкривалася подушка, було недостатньо для її миттєвого надування.

У 1963 році Ясузобуро Коборі придумав, чим замінити повітря. Це був газ, який генерував піропатрон, всередині якого спалювалась таблетка азиду натрію. Тепер залишалося відкритим питання про те, як давати команду на спрацювання піропатрона.

Перший прототип датчика, який дає команду на спрацювання подушок, придумав теж американець, Аллен Брід в 1967 році. У його конструкції кулька рухалася в момент удару, замикала контакти і таким чином піропатрон спрацьовував. Цей принцип в датчиках використовується і зараз.

Як влаштована подушка?

Сама по собі подушка не має цінності. Вона працює тільки при справності всіх компонентів системи: власне тканинного мішка, газогенератора, датчиків удару, і електронного блоку керування.

Мішок виробляють з декількох шарів тонкого нейлону, який витримує сильні, але короткочасні навантаження.

Датчики ударів, які знаходяться по всьому периметру кузова автомобіля, передають інформацію про силу удару в момент зіткнення на електронний блок управління SRS. Якщо потужність удару в межах встановленої норми – подушки не розкриваються.

Якщо сила удару, яка передалася з датчика, передбачає травмування людини – SRS подає сигнал і спрацьовує заряд, який, вибухаючи, виділяє газ для відкриття подушки.

Залежно від того, який датчик спрацював, система керування дає сигнал відкриватися не всім, а тільки певним подушкам.

Наприклад, якщо в машині немає пасажирів – про це повинні повідомляти і натягувачі ременів – в момент аварії спрацюють лише подушки, які захищають водія.

Види подушок безпеки

Подушки є бічні, фронтальні та шторки.

До фронтальних відносять AirBag:

  • водія (вбудована в рульове колесо);
  • пасажира переднього сидіння (вбудована в торпедо, над бардачком);
  • для захисту колін (для пасажира і водія);
  • для пасажирів заднього ряду, вбудовані в крісла першого ряду.

Бічні подушки безпеки захищають пасажирів і водія від ударів об борти машини. Вони вбудовуються:

  • в бічну частину всіх сидінь;
  • в стелю (або так звану шторку).

Шторки захищають людей від розбитого скла і ударів об стійки автомобіля.

Ще додаткова подушка може вбудовуватися в стрічку ременя безпеки водія.

Чим вище клас автомобіля, тим більше приділяється уваги системі пасивної безпеки і тим більше в ньому подушок. Всього в салоні машини може бути до 13 подушок.

Дізнатися, де у вашій машині вбудовані еірбеги, можна по напису на елементах салону (накладка рульового колеса, торпедо, стійки та ін).

Існують також і зовнішні подушки безпеки, які захищають пішоходів (кріпляться під лобовим) склом і подушки, які знижують тяжкість травм при бічному зіткненні (зашиті в порозі авто і відкриваються з боку дверей).

Зовнішні подушки вимагають серйозної програмної підтримки із застосуванням систем штучного інтелекту, так як повинні відкриватися не під час зіткнення, а до моменту удару. Тому масове виробництво авто з зовнішніми подушками ще не запущено.

Діагностика подушок: навіщо потрібна?

Кількість подушок залежить від комплектації автомобіля. У базовій версії, часто монтують основні – фронтальні водія і пасажира, шторки. Решта – пропонують за додаткову плату.

Якщо ви купуєте б/у автомобіль і не знаєте, скільки подушок в машині і в якому стані вони – ризикуєте в потрібний момент залишитися без захисту.

Також бувають випадковы спрацьовування подушок. Якщо машина після ДТП і подушка не розкрилася, вона може спрацювати при малопотужному ударі або, наприклад, різкому наїзді на перешкоду чи попаданні в яму.

Якщо автомобілю більше 10 років, подушки безпеки, за заявою виробника, теж можуть не спрацювати.

Щоб не сподіватися на випадок і убезпечити себе в поїздках, можна провести діагностику системи безпеки. Замовивши перевірку, ви:

  • перевірите фізичну наявність подушок (бачимо з практики, що їх після спрацьовування знімають і встановлюють тільки декоративні накладки або заглушки);
  • упевнитися в справності датчиків і проводки;
  • переконатися в працездатності електронного блоку керування.

Детальніше про те, як ми проводимо діагностику – на сторінці.